Een indrukwekkend beeld is het jaarlijks weer. De vele vrachtwagens die alle spullen vanuit Nederland naar de Alpe d’Huez in Frankrijk verplaatsen.
Alpe d’Huzes is het grootste 1 daagse evenement dat geld inzamelt tegen kanker, inmiddels al meer dan 200 miljoen euro. Toen een vriendengroep in 2006 voor het eerst op één dag 6 keer de Alpe d’Huez op fietsten konden zij niet vermoeden dat het zou uitgroeien tot zo’n groot evenement.
Ieder jaar maakt de verplaatsing en zeker de aankomst in Frankrijk een enorme indruk op de deelnemers, en dan met name de rit naar de top. Men ziet dan wel die enorme rij vrachtwagens de alp opslingeren maar voordat het zover is gaat er een enorme voorbereiding aan vooraf
Wanneer start er wat voor team logistiek? Hoewel er door het jaar heen al veel geregeld dient te worden zoals het samenstellen van het team is de definitieve start in de voorbereiding pas zo’n zes weken voor vertrek. Team logistiek bestaat uit een gepassioneerde vaste groep mensen. Wat wel bekeken wordt, hebben we voldoende wagens. De grootste uitdaging zit hem hierin dat het pas vrij laat echt duidelijk is wat er precies mee gaat, waar het vandaan komt en de hoeveelheden.
Maar als dan alle vrachtwagens ’s morgens om half 5 voor vertrek verzameld zijn in Nederweert, dan pas weet men precies hoeveel wagens er zijn ingezet. Hekken, aggregaten, rijplaten, heftruks, licht en geluid, medisch, catering, goed laden is belangrijk. Alle chauffeurs zijn enorm betrokken bij het doel Alpe d’HuZes. Soms gaat het om een grote transport onderneming, soms is het een eenmansbedrijf. Hoewel men zoveel mogelijk in colonne probeert te rijden splitst men vaak op in 3 delen en bij de tussenstops verzameld men weer. Op zaterdagmorgen hoopt men dan rond 11 uur bij de rotonde aan de voet van de Alpe d’Huez te zijn. Na een rondje door Le Bourg-d’Oisans begint de colonne om 12 uur onder begeleiding van de motards aan rit naar de top van de alp. Claxonnerend en onder luid applaus slingert men door de 21 bochten, een kippenvel moment voor iedere chauffeur, INDRUKWEKKEND! Na zo’n drie kwartier rijden is men boven. Het evenement staat na al die jaren dus iedereen is ingespeeld en weet wat men moet doen dus snel uitladen. Daarna is het genieten voor de chauffeurs. De één gaat fietsen de ander geniet van het evenement. Woensdag organiseren de chauffeurs een lekkere BBQ voor elkaar. Zoals eerder gezegd alle chauffeurs zijn vrijwilligers, soms grote ondernemers soms kleine zelfstandige met maar 1 wagen die twee weken hun wagen beschikbaar stellen dus geen inkomsten hebben. Donderdag na de finish begint het afbreken en het laden van de wagens. Bij thuiskomst wordt alles weer netjes bij de diverse bedrijven terug geleverd.


